czwartek, 21 maja 2015

Bug Collector, czyli gra pomocna przy ćwiczeniu słownictwa

Dzisiaj przygotowałam dla Was grę, w której Uczniowie są proszeni o układanie słów z wykorzystaniem wylosowanych liter. W mojej karcie pracy zobaczycie dowolne litery, ale grę można wykorzystać w czasie powtórek danego działu - wtedy przygotowujecie literki pasujące do słów, które Uczniowie poznali w powtarzanym rozdziale.

Aby wykonać grę potrzebne są:
- wydrukowane karty pracy,
- nożyczki,
- klej,
- sztywna kartka,
- laminator lub taśma klejąca,
- nieprzezroczysty woreczek (lub pudełko).

Wykonanie:
Wydrukowałam karty i przykleiłam po obu stronach sztywnej kartki, następnie okleiłam taśmą klejącą (laminator mam jedynie w szkole) i wycięłam kartoniki, które włożyłam do nieprzezroczystego woreczka. Gra gotowa. (Pamiętajcie, że możecie wpisać własne literki na odwrocie robaczków).

Zasady gry:
- Uczniowie grają w parach lub trójkach. Grupa otrzymuje nieprzezroczysty woreczek lub pudełko z kartami-robaczkami. Każda osoba otrzymuje scorecard. Uczniowie ustalają kto zaczyna - możemy ustalić, że zaczyna osoba, która ostatnio widziała jakiegoś robaczka :)
- Uczeń losuje robaczka i układa słowo, z wykorzystaniem liter na odwrocie karty. Wpisuje słowo ołówkiem na karcie punktowej i kładzie robaczka nad słowem. Każdy robaczek w kolekcji oznacza jeden punkt. Jeśli uczeń nie jest w stanie ułożyć słowa, to wrzuca kartonik z powrotem do woreczka i traci kolejkę. Słowa można dowolnie zmieniać w trakcie gry (ścierać gumką i wpisywać nowe) na potrzeby układania zdać, o czym później.
- W sytuacji, kiedy uczeń wylosuje czerwonego robaczka możemy mieć kilka możliwości, w zależności od grupy, jaką uczymy. Czerwony robak może oznaczać np. utratę kolejki, stratę 2 robaczków z kolekcji i wrzucenie kartoników do worka, możliwość wylosowania 2 kartoników - sami wiecie, co najlepiej spodoba się Waszym Uczniom. Uczę jedną klasę, w której wiem, że spodoba się pomysł z utratą robaczków, a w innej Uczniowie chętniej będą grać, jeśli będą mogli wylosować więcej kart.
- Gra kończy się po upływie ustalonego przez nas czasu - np. 10minut lub w momencie, kiedy któryś z graczy zdobędzie np. 15 punktów.
- Dodatkowe punkty uczeń uzyskuje, jeśli ze słów, które zapisał na karcie zdołał ułożyć zdanie - po jednym punkcie za słowo ze zdania. Np. na zdjęciu pokazane jest wylosowanie liter, z których mogę ułożyć słowa cup, understood, joke więc układam zdanie Cups understood jokes i mam 3 dodatkowe punkty. Jak widać zdanie może być bardzo abstrakcyjne ;)




Dajcie znać, czy Waszym Uczniom gra przypadła do gustu. Zachęcam też do komentowania jaką grę chcielibyście użyć na swojej lekcji - może uda mi się stworzyć odpowiednie karty pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz